Maand 2, OB en Mississippi - Reisverslag uit Sioux Center, Verenigde Staten van Iris Janssen - WaarBenJij.nu Maand 2, OB en Mississippi - Reisverslag uit Sioux Center, Verenigde Staten van Iris Janssen - WaarBenJij.nu

Maand 2, OB en Mississippi

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

13 Maart 2017 | Verenigde Staten, Sioux Center

Het is alweer een tijdje geleden dat ik geschreven heb en dat komt voornamelijk omdat ik het vrij druk heb hier. Drie dagen in de week stage en twee dagen in de week school en daarnaast probeer ik zoveel mogelijk van de omgeving te zien.

In het ziekenhuis mocht ik werken op de OB afdeling en heb ik voor het eerst een keizersnede gezien, super indrukwekkend! Daarnaast heb ik een dag meegelopen met de diëtiste en de diabetes verpleegkundige in het ziekenhuis en met de verpleegkundige in de kliniek hier in Sioux Center. Ik vind mijn stage steeds leuker worden en dat komt voornamelijk omdat ik steeds meer dingen zelf mag doen, de eerste paar weken deed ik niet veel meer dan bloeddruk meten en andere vitale functies. Nu doe ik bijna alles zelf en leer ik ook meer.

Het weer is hier super gek, een aantal weken terug hadden we drie dagen met 20 graden. Daar heb ik flink gebruik van gemaakt en rond gefietst. Dit was dinsdag, woensdag en donderdag. Vrijdag kon ik niet naar stage omdat er meer dan een halve meter sneeuw lag, bizar!

18 februari hadden we een cultural fair op Dordt. Er zijn hier meer dan 70 internationale studenten en op deze dag kon iedere student zijn eigen land vertegenwoordigen. Iedereen staat voor zijn eigen booth met een poster van zijn eigen land en de meeste hadden ook eten gemaakt. Ik maakte tompoucen, boterkoek en arretjescake (van Oma). Er kwamen zo"n 500 mensen langs en het was een super geslaagde dag. Het was leuk om de Nederlandse kennis te testen bij alle mensen. Sioux Center is een plek waar heel veel Nederlandse migranten heen zijn gekomen zo'n honderd jaar geleden. Veel mensen hier nu zijn erg trots op hun Nederlandse roots en denken dat ze er nog heel veel over weten, meestal valt dit flink tegen maar het is altijd een leuk gespreksonderwerp.

Afgelopen week was springbreak en was ik een week vrij van school en stage. School hier organiseert verschillende projecten door heel het land, genaamd PLIA (Putting Love Into Action). Er zijn vijf verschillende 'sites' waar een groep van school heengaat en daar vrijwilligerswerk gaat doen. Het is een goedkope en leuke manier voor studenten om te reizen en meer van het land te zien en wat goeds te doen voor je naasten.
Ik ging met 6 anderen naar Cary een klein dorpje in Mississippi, wat in het zuiden van de Verenigde Staten ligt en maar liefst 15 uur rijden vanaf Iowa.
We vertrokken vrijdagmiddag om 3 uur en kwamen rond 23:30 aan in Saint Louis Missouri waar we overnachten in een kerk. De volgende dag vertrokken we vroeg zodat we een tussenstop konden maken in Memphis Tennessee na wat rondgekeken te hebben stapten we weer in ons busje en kwamen we rond 19:00 uur in Cary aan. Daar zag ik direct het grote verschil met Sioux City, waar iedereen in mooie en goed onderhouden huizen woont. In Cary wonen de meeste mensen in verslonsde stacaravans (zie foto's). We werkten deze week samen met Cary Christian Center en we sliepen in een soort jeugdherberg van hun samen met een groep studenten van een ander college.

De zondag kwam iemand ons ophalen en gingen we naar een echt gospel kerk, wat ik super leuk vond. Iedereen danste en na alles wat de dominee zei stonden er mensen op om: "That's' right!" of "Can I get an Amen!" te roepen. Alle mensen waren ook heel vriendelijk en geïnteresseerd in ons.

De dagen hierna hebben we 'huizen' geschilderd van inwoners van Cary en geholpen in de thrift shop daar. Het was elke dag rond de 25 graden en het was fijn om weer eens groen gras en bladeren aan de bomen te zien, in Iowa vriest dit alles dood. Na het werk speelden we veel basketbal met de andere studenten en voelde ik mij super Nederlands omdat ik alle spelregels niet wist.
Wat ik ook erg grappig vond was om Ronnie Flex op te zetten, iedereen vind de beats leuk en ze hebben geen idee dat de tekst van drank en drugs vrij ongepast is. Stiekem hoop ik een beetje naamsbekendheid voor hem te maken hier in de Verenigde Staten en tot nu toe slaat zijn muziek aan!
Vrijdag vertrokken we rond 8:00 uur om weer naar dezelfde kerk in Saint Louis, we kwamen rond 16:00 uur hier aan en zijn toen nog even de stad in geweest (zie foto's). Saint Louis is een hele mooie stad en ook hier zag ik weer hoe groot het verschil tussen rijk en arm is in de Verenigde Staten, in Nederland denken we vaak aan de Verenigde Staten als een rijk en voortvaren land met voorbeelden als steden als New York en LA. Maar de realiteit is dat het grootste gedeelte van de inwoners van de VS woont in trailers zoals in Cary.

Mijn verhaal is wederom heel lang en ik ga proberen wat vaker te schrijven zodat ik niet 1,5 maand in één verslagje hoef te proppen.

Bye!
Iris


  • 14 Maart 2017 - 09:07

    Jorieke Hidding:

    Suuuper vet Iris! Ben stiekem wel een beetje jaloers hoor! Hoop dat je nog erg veel gaat leren in de komende tijd! En vooral geniet van het land zelf!

    Greetz,

    Jorieke xx

  • 14 Maart 2017 - 19:17

    Marjan:

    Hey Iris,
    Wat een leuk verhaal. Fijn dat je zo veel leert en kunt genieten natuurlijk.
    Heel veel plezier nog verder. Groetjes Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 05 Jan. 2017
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 6442

Voorgaande reizen:

05 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

06 Januari 2017 - 09 Mei 2017

Stage Verenigde Staten

Landen bezocht: